بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیك یاصاحب عج
شنبه11مرداد ساعت 23الی24
نتیجهگیری جامع جلسه ششم گروه فاطمی نورالهدی درباره رجعت وهرچیزی درباره ان که به شرحذیل میباشد:
زنده شدن گروهی از مردگان و بازگشت آنان به دنیادر دوران ظهور حضرت مهدی است. رجعت از اعتقادات شیعه است و برای اثبات آن به آیاتو روایات استناد کردهاند. عالمان شیعه رجعت را همزمان با ظهور امام مهدی(عج)دانستهاند؛ اما درباره چگونگی آن و رجعتکنندگان نظرات متفاوتی وجود دارد. رجعت به معنای بازگشت است و منظور از آن زنده شدن عدهای ازمردگان و بازگشت آنان به دنیا در دوران ظهور حضرت مهدی است. در روایات از الفاظی همچون کرّه»،ردّ» و » برای اشاره به رجعت استفاده شده است. برخی از شیعیان، رجعت را بهمعنای زندهشدن ائمه و پاکان ندانسته؛ بلکه آن را به معنا بازگشت قدرت به مکتب اهلبیت میدانند که باعث حاکمیت اندیشههای منسوب به امامت و شیعه بر جهان خواهد شد؛ البته در منابع اشاره نشده چه کسی یاگروهی رجعت را چنین تفسیر کرده است.
رجعت از دیدگاه شیعه:
اعتقاد به رجعت از ضروریات مذهب شیعهشمرده شده است؛البته برخی انکار آن را موجب خروج از دین نمیدانند. رجعت را بالاترین نشانه آشکار در تشیعدانستهاند و برخی از عالمان شیعه نظیر شیخ مفیدسید مرتضی، و علامه مجلسی بر صحیح بودن اعتقاد به رجعت ادعایاجماع نمودهاند. طبسی سیزده نفر از بزرگان شیعه را نام برده که ادعای اجماع نمودهاند. شیخ حر عاملی نیز معتقد است هیچیک ازعلمای امامیه رجعت را انکار یا احادیث آن را تضعیف و تاویل نکرده است. اعتقاد بهرجعت در قرن نخست در میان شیعه معروف بود و در کتاب سلیم بن قیس از قدیمیترینکتابهای شیعه مطرح شده است. در قرن دوم و سوم اعتقاد به آن ازنشانههای آشکار شیعه شمرده شده وفضل بن شاذان دو کتاب در این موضوع نوشته است. احادیث زیادی درباره رجعت در الکافیآمده و شیخ صدوق نیز برخی از این احادیث را در آثارش ذکر و اعتقاد به آنرا درست دانسته است.
ادلهایکه میگویند رجعت امکان وقوع دارد:
عقل هیچگونه مانعی برای زنده شدنمردگان پس از مرگ تصور نمیکند. امکان آن را کاملا درک میکند؛ زیرا خداوند قدرتزنده کردن دارد و تاکنون برخی را در همین عالم زنده نموده که آیات و روایات متعددیبر وقوع آن در امتهای پیشین دلالت میکند و بهترین دلیل بر امکان چیزی، وقوع آناست.
ادلهایدر اثبات رجعت:
شیعیان برای رجعت از آیات قرآن دلیلهایفراوانی آوردهاند. حر عاملی بیش از شصت آیه طبسی بیش از هفتاد آیه علامه مجلسی بیش از صدو بیست آیه بررجعت تفسیر و تطبیق کردهاند. یکی از روشنترین آیات در این زمینه آیه ۸۳ سوره نمل است: و روزی که ما از هرامتی، گروهی را از کسانی که آیات ما را تکذیب میکردند محشور میکنیم و آنها رانگه میداریم تا به یکدیگر بپیوندند.» در این آیه از زنده شدن گروهی از انسانهاسخن میگوید در حالی که آیاتی که درباره روز قیامت هستند، همواره از زنده شدنهمگان» سخن میگویند مانند: ما همه آنها را در این هنگام محشور میکنیم به گونهایکه حتی یک نفر را ترک نخواهیم گفت.» این تفاوت نشان میدهد که آیه ۸۳ سوره نمل به یک زنده شدن محدودتراشاره دارد که همان رجعت است.
قرآن به مواردی از رجعت در اقوام گذشتهاشاره نموده است: داستان عزیر گروهی از بنی اسراییل وهزاران نفر دیگر که میتوان نتیجه گرفت در طول تاریخرجعت به شکلهای متفاوتی واقع شده است.در کتاب مقدس نیز به نمونههایی از رجعتافراد اشاره شده است: زنده شدن کودکی به دست الیشع زنده شدن پسری به دست ایلیا طبقاین نقلها و داستانها، رجعت (یعنی اینکه قبل از وقوع قیامت برخی از مردگان زندهشوند) امری ممکن است و زندهشدن مردگان در همین دنیا نیز امکان وقوع دارد.
روایات:
بیش از هفتاد راوی احادیث رجعت را نقلکردهاند محدث جزایری ادعا کرده که ۶۲۰ حدیث پیرامون رجعت دیده است. حر عاملینزدیک به۶۰۰ حدیث در کتابش ذکر و ادعای تواتر نموده است. علامه مجلسی نیز ادعایتواتر نموده ومی نویسد :اگر روایات رجعت متواتر نباشد پس در هیچ چیز ی ادعای تواترامکان ندارد. علامه طباطبایی معتقد است: روایات رجعت متواتر معنوی است ومخالفان شیعهاز همان ابتدا اعتقاد به آن را از مختصات شیعه وائمه میدانستند واگر بعضی از ایناحادیث قابل خدشه باشد ضرری به تواتر آنها نمیرساند.
دعاها:
در بیش از صد دعا سخن از رجعت به میانآمده نمونههایی از آن عبارت است از: دعای عهد: امام صادق میفرماید:هرکساین دعا را چهل صبح بخواند حضرت مهدی را درک خواهد کرد و چنانچه قبل از ظهور بمیردزنده شده و به دنیا برمیگردد: دعای میلاد امام حسین:در توقیع امام حسن عسکری بهقاسم بن علا دعایی در روز تولد امام حسین دعایی آمده که کلمه رجعت به کار نرفته ولیواژه کره و اوبه که مترادف با رجعت است به کار رفته است. دعای دحو الارض: در یکیاز فرازهای این دعا در خواست میشود که رجعت کنیم تا از کمک کنندگان حضرتش باشیم.
در دعایی که امام رضا(ع) به یونس بنعبدالرحمن آموخت، از خداوند درخواست میشود که قدرت امامانی که بعد از امام مهدی(ع)به دنیا بازمیگردند پابرجا شود.
زیارتنامهها:
در بسیاری از زیارتنامههای موجود کهجهت زیارت قبور امامان استفاده میشوند اعتقاد به رجعت دیده میشود تا حدی که کمترزیارتنامهای وجود دارد که در آن اشارهای به موضوع رجعت نشده باشد. برخی از این زیارتنامهها عبارتانداز: زیارت جامعه، زیارت وارث، زیارت اربعین، زیارت آل یاسین و زیارت رجبیه.
رجعت کنندگان:
مشهور این است که رجعت به کسانی اختصاصدارد که یا از مؤمنان خالص و یا از کافران خالص بودهاند. احادیث فراوانی از رجعتانبیا، اولیای خدا به ویژه امام حسین(ع)، امام علی(ع) و اهل بیت(ع) به هنگام ظهورامام مهدی(عج) سخن گفتهاند. در برخی احادیث به رجعت جمعی از اصحاب خاصّ پیامبر(ص)و امام علی(ع) اشاره شده است. رجعت شهدا نیز مورد تأکید برخی احادیث است. در کناراینها، از رجعت کافران و منافقان مهم نیز یاد شده است. تمام این موارد را میتوانذیل عنوان مشهور خالصان در کفر و ایمان» آورد. از احادیث برمیآید که رجعت اختصاصبه مسلمانان ندارد. برای مثال در برخی احادیث، به بازگشت دانیال، یوشع، عیسی و خضراشاره شده است. برخی مؤمنان ادیان گذشته مانند اصحاب کهف نیز رجعت خواهند کرد.[یادداشت۱] احادیثی که از رجعت کنندگان اقوام یا گروهی از هر امّت و مانند آنسخن گفته خیلی واضح وروشن نیست ولی از تمام این احادیث میتوان نتیجه گرفت کهمؤمنان خالص و کافران خالص رجعت خواهند کرد.
تکرار رجعت امام علی:
در چندین روایت تصریح به رجعتهایمتعدد امام علی(ع) شده است. [یادداشت ۲] بر این اساس امام با عذاب دشمنان، حکوتزمین را برعهده خواهد داشت. برخی معتقدند روایات تعدد رجعت حضرت امیر،جای تأمل دارند. زیرا سند آنها صحیح نمیباشد و دلالت آنها نیز تمام نیست و قابلتأویل است. مثلا احتمال میرود که شجاعت و بازگشت برای کشتن دشمنان در جنگ باشد. وبرخی با بررسی سند ودلالت آن معتقد بهصحیح نبودن این احادیث هستند.
رجعتامام مهدی:
بر اساس روایات و قسمتی از دعای دحوالارض، امام مهدی(عج)دوباره زنده خواهد شد و به این دنیا برمیگردد. البته درباره این رجعت دو نظریهمتفاوت وجود دارد. بعضی معتقد به رجعت حضرت مهدی هستند و میگویند: روایاتی کهرجعت را برای همه ائمه ثابت میکند شامل امام مهدی(عج) هم میشود؛ زیرا او یکی ازائمه میباشد. برخی منکر رجعت حضرت مهدی هستند و معتقدند: روایات این موضوع سندخوبی ندارد و چنین امر مهمی نیاز به دلیل قوی دارد. رجعت حضرت مهدی در عصر ظهور ازروایات رجعت ائمه فهمیده نمیشود.
رجعتن:
فقط در یک حدیث،اشاره به تعداد۱۳ زن شده که به هنگام ظهور زنده خواهندشد و یاریگر حضرت خواهند بود برخی از آنان عبارتند: قنواء دختر رشید، ام ایمن،حبابه والبیه، سمیه مادر عمار یاسر، زبیده، ام خالد احمسیه، ام سعید حنفیه، صیانةماشطة، ام خالد جهنیه.
چگونگی رجعت:
یکی از بحثها درباره رجعت آن است کهکسانی که رجعت میکنند با همان بدن سابق رجعت میکنند یا با یک بدن جدید هستند و اینبدن جدید مادی است یا غیرمادی. که در این رابطه اختلاف است. شهید مطهری با نقل قول از فیض کاشانیمعتقد است رجعت بازگشت شبح و یک جسم خاص رقیقی است که با این جسمها فرق داشته، نظیرجسمهایی که اهل مکاشفه ادعای رؤیت میکنند. حمدعلی شاهآبادی و شاگردش امام خمینیمعتقدند:رجعت با بدن مثالی است[یادداشت ۳] و مانند معاد با این بدن خاکی عنصری دنیوینخواهد بود. رجعت به نحو تمثّل مثالی است. اگرچه در عالم ملک صورت بگیرد، و رجعتامام حسین(ع) هم ممکن است به این نحو باشد؛ زیرا بر اصل رجعت دلیل وجود دارد اما کیفیتآن مشخص نیست. و کیفیت آن ضروری مذهب نیست. البته نظریات دیگری نیز وجو دارد.مثلاشیخیه به رجعت آنگونه که شیعیان دیگر اعتقاد دارند معتقد نیستند و رجعت را با جسمهورقلیایی میدانند.
زمان رجعت:
میان علمای شیعه درباره زمان رجعت،اختلافی وجود ندارد و تقریباً تمام کسانی که در موضوع رجعت سخن گفتهاند، آن را همزمان با ظهور امام مهدی(ع) دانستهاند.البته برای آن دو مرحله ذکر شده است:
مرحله اول: رجعت در آستانهظهور:
این مرحله کهاندکی پیش از ظهور امامزمان(عج) است جمعی از یاران امام مهدی رجعت میکنند که تعداد یاران را کامل میکنند.در این دوره غیر از اینان افراد دیگر رجعت نمیکنند.مرحلهدوم: رجعت پس از دوره حکومت امام مهدی(عج) این دوره سالها پس از ظهور است.با پایان یافتن عمر حضرت مهدی، رجعت عمومی رجعت کنندگان اتفاق میافتد. برخیدرباره رجعت اهلبیت گفتهاند: آنان از مدتها قبل از ظهور امام زمان در دنیا حضورجسمانی خواهند داشت. البته سست بودن و بیپایه بودن ایناعتقاد از سوی برخی دیگر بیان شده است.
فلسفه رجعت:
درباره فلسفه رجعت و اینکه چرا خداوند کسانی را پیشاز قیامت زنده میکند، نظراتی بیان شده است، از جمله: پاداش صالحان و مجازاتمجرمان: احادیث، تصریح دارند که باز گرداندن مجرمان، برای مجازات دنیوی آنان است ومجازات دنیوی، هیچ منافاتی با عذاب آخرت ندارد و ظلم نیست، چنان که اگر قاتلی رادر دنیا قصاص کنند، باز هم در آخرت عذاب در انتظارش هست. چشیدن شیرینی اجرای عدالتدر دنیا، حق مظلومان است. تقویت امید و آمادگی منتظران: رجعت این امید را بهمردمان میدهد که حتی اگر مردند، در دولت امام مهدی زنده شوند و زمان ظهور را درککنند. این امید مردمان را تشویق میکند تا تلاش کنند جزو مؤمنان خالص قرار بگیرند.ایجاد فرصت عمل برای شماری از نیکان: مؤمنان خالص که ظرفیتهای بیشتری برای عمل درراه حق داشتهاند و به دلیل عمل سران کفر و نفاق، از راه باز ماندهاند، دوباره بهزندگی باز گردند تا ضمن یاری دولت حق، خود به مراتبی برتر در سیر إلی الله دست یابند.
افسردگی چیست انواع علایم و رفع ان
رجعت ,امام ,مهدی ,زنده ,شیعه ,ظهور ,شده است ,امام مهدی ,رجعت را ,به رجعت ,زنده شدن ,ادعای تواتر نموده ,ادعای اجماع نمودهاند
درباره این سایت