بسمالله الرحمن الرحیم
السلامعلیك یاصاحب عج
شنبه11مردادساعت 23الی24
نتیجهگیری جامع جلسه پنجم گروه فاطمی نورالهدی درباره فرشتگان وهرچیزی درباره ان که بهشرح ذیل میباشد:
فرشته:
فرشته یا مَلَک موجوداتی نامرئی وفراطبیعی، که مأمور اجرای اوامر خدا در دنیا و آخرتاند و باور به وجود آنها ازاعتقادات مسلمانان است. فرشتهها دستهها و مراتب مختلفی دارند. جبرئیل، میکائیل،اسرافیل و عزرائیل از فرشتگان مقرب هستند. ملائکه گناه و نافرمانی مبرّا هستند ودر انجام وظیفه خود کوتاهی نمیکنند. عبادت، تسبیح خدا، نوشتن نامه اعمال، آوردنوحی، حفاظت از انسانها، یاری رساندن به مؤمنان، رساندن روزی مادی و معنوی، گرفتنجانها، هدایت قلبها و مأموران عذاب از وظایف آنان به شمار میرود.
اهمیت و جایگاه:
باور به وجود فرشتگان از اعتقاداتمسلمانان است. و ایمان به آنها مانند ایمان به نماز وروزه است و از لوازم ایمان به نبوت به شمار میرود. واژه ملک در ۸۸ مرتبه در قرآن به کار رفته است. امام علی(ع) در خطبه اشباح، به خلقتفرشتگان، اقسام آنها، ویژگیها و وظایف آنها پرداخته است.[نیازمند منبع] دعای سومصحیفه سجادیه از امام سجاد(ع) اختصاص به فرشتگان مقرب خدا دارد و صلوات و درود خدارا عامل فزونی طهارت آنها میداند.[نیازمند منبع] علامه مجلسی در بحارالانوار حدود۱۴۰ روایت درباره چیستی ملائکه، وظایف آنان، عصمت فرشتگان و اوصاففرشتگان مقرب آورده است.[نیازمند منبع] بنابر روایات ملائکه از با سابقهترین وپرتعدادترین مخلوقات خدا هستند.[۶] در احادیث آمده است که خلقت ملائکه بعداز خلقت انوار پیامبر(ص) و امامان(ع) بوده بر پایه روایتی از امام صادق(ع) ملائکهاز نور آفریده شدهاند.
ملائکه در دیگر ادیان:
درزرتشت فرشتگان مخلوق اهورامزدا هستندو هر امشاسپند(لقب فرشتگان بلندمرتبه دین زرتشت) مظهر یکی از صفتهای او است. در یهود،فرشتگان به منزله بندگان خدا هستند که دستورهای او را در زمین اجرا میکنند و وحیرا به انسانها میرسانند. بنابر انجیل فرشتگان پیش از انسان آفریده شده و نگاهبانانسانند. درود فرستادن و به نوعی پرستش برخی فرشتگان مانند میکائیل، در کلیساهایمسیحی رایج است. از اینرو از سده چهارم میلادی، در سرزمینهای مسیحی، نمازخانههاییبرای میکائیل ساخته شده است.
وظایف:
در قرآن وظایفی برای فرشتگان ذکر شدهاست. وساطت در نزول وحی(ابلاغ پیام خدا به پیامبران)، تدبیر امور عالم، رساندن فیض الهی بهمخلوقات،استغفار شفاعت برای مؤمنان و امداد آنان، لعن کافران، ثبت اعمال بندگان و قبض روح آنان از جمله مأموریتهای فرشتگان است. گروهیاز فرشتگان همواره به عبادت و تقدیس و تسبیح خدا اشتغال دارند و به کاری دیگر نمیپردازند.فرشتگان در عالم برزخ و آخرت نیز حضور دارند؛ گروهی از آناندر بهشت مستقر هستند و گروهی نیز نگاهبان دوزخ و دوزخیاناند.
مراتب و اقسام:
بر اساس آیات قرآن فرشتگان دارای مراتبو مقامات مختلفی هستند. گروهی از آنان کارگزار فرشتۀ وحی(جبرائیل) و گروهی کارگزار فرشته مرگ (عزرائیل) به شمار میآیند. ملاصدراملائکه را به فرشتگان مقرب، ارواح مُهَیمِه، فرشتگان موکل بر اجرام آسمانی،فرشتگان عقلی و فرشتگان زمینی و امام خمینی آنان را به فرشتگان غیرمتصرف در اجسام(فرشتگان مهیمه و اهل عالم جبروت ) و فرشتگان موکل بر موجودات جسمانی[نیازمندمنبع] تقسیم کردهاند.[نیازمند منبع]
برخی از ویژگیهایفرشتگان عبارتند از:
تجرد:
نداشتن خواص ماده همچون قوه شهوت وغضب، تغییر، تحول و تکامل، عارض شدن خستگی، قابلیت اشاره حسی و اشغال فضااز دلایل تجرد ملائکه ذکر شده است.[نیازمند منبع] هرچند که ملاصدرا برخی خلافتعدادی از مفسران که فرشتگان را دارای مقام ثابتی میدانندعلم و کمال گروهی ازآنان را قابل افزایش میداند. امام علی(ع) در خطبه اشباح فرشتگان راداناترین خلق به خدا، ترسندهترین خلق از او، مقربترین خلق به خدا و عاملترینخلق به فرمان خدا معرفی کرده که نه خواب بر دیدگانشان مسلط میشود و نه سهو بر عقلو نه خستگی بر بدنهایشان.
برتری بر آدم:
عالمان دینی بر طبق آیه ۷۰ سوره اسرا که از کرامت بنیآدم و برتریآنان بر بسیاری از مخلوقات سخن گفته، معتقدند فرشتگان از انسانهای معمولی برترنداما اگر انسان استعدادهای خود را بالفعل کند از ملائک برتر خواهد شد.[نیازمندمنبع] با این وجود ابن عربی فرشتگان عالین (مهیمین) را برتر از بنیآدم میداند و معتقد است بر اساس آیه ۷۵ سوره صاد، سجده بر حضرت آدم برفرشتگان عالین واجب نبود.[نیازمند منبع] اما قیصری انسانهایی که به مقام خلیفةاللهیرسیدهاند را از فرشتگان عالین هم برتر میداند. ملاصدرا با استناد به آیه ۳۱ سوره بقره که به تعلیم آدم به ملائکهاشاره دارد معتقد است که آیه مذکور بر برتری آدم بر فرشتگان ساکن زمین و آسماندلالت دارد نه فرشتگان مهیمین.[نیازمند منبع] به گفته علامه حلی بیشتر مسلمانان پیامبرانرا از ملائکه برتر میدانند و دلیل آن هم وجود قوه غضب و شهوت در پیامبران است برخلاف فرشتگان همچنین گفته شده از آیات وروایات برمیآید که علم ملائک، در مواردی بیش از انسانهای معمولی است؛ ولی دربرابر انبیایی همچون آدم که از پیامبران اولوالعزم هم نیست ظرفیت علمی کمتریدارند، چنانکه بر اساس آیات قرآن، آدم معلم ملائکه بود و آنها ظرفیت فراگیری همهاسماء الهی را در خود نیافتند.
عصمت:
بنا بر آیه لَا یسْبِقُونَهُبِالْقَوْلِ وَهُم بِأَمْرِهِ یعْمَلُونَ: که در سخن بر او پیشی نمیگیرند، و بهدستور او کار میکنند.» و لایعصون الله ما امرهم»ملائکه معصوم و به دور افرمانی خدا هستند. البته عصمت ملائکه را اجباری میدانند نه اختیاری به این معناکه آنان شهوتی ندارند که در مقابل عقل ایستادگی کند بلکه اراده آنها نمایشی ازاراده الهی است.[نیازمند منبع] با این حال با استناد به مواردی مانند خوردن آدم ازدرخت ممنوعه، نافرمانی شیطان از سجده بر آدم، هاروت و ماروت و فطرس در عصمت آنانتشکیک شده است که از سوی عالمان مسلمان پاسخ داده شده است از جمله برخی مجازات وتنبیه ملائکه را در اثر ترک اَولی دانستهاند، نه گناه و معصیت.[نیازمند منبع]همچنین به گفته مرتضی مطهری ممکن است برخی از فرشتگان زمینی تمرد کنند. علامهطباطبایی معتقد است که فرشتگان مکلف به تکالیف تکوینیاند نه تشریعی از اینرو دربرای آنان جزا و پاداشی نیست. اما مرتضی مطهری تمرد درباره برخی ازفرشتگان زمینی را ممکن دانسته هر چند این نظر با عصمت فرشتگان ناسازگار دانسته شدهاست.
بال داشتن:
بنا بر آیات قرآن و روایات فرشتگاندارای بال هستند بنا بر روایتی از ابن عباس، پیامبر(ص) در معراج جبرئیل را با ششصدبال مشاهده کرده است. درباره اینکه منظور از بال فرشتگان چیستنظرات مختلفی ارائه شده است: علامه طباطبایی معتقد است منظور این است که آنها مجهزبه چیزی هستند که با آن از آسمان به زمین و از زمین به آسمان میروند، نه اینکهبالی نظیر بال پرندگان داشته باشند. امام خمینی معتقد است فرشتگان عالم ملکوت مجردتام بوده و بال ندارند، اما فرشتگان عالم مثال ممکن است دارای بال و پر مثالیباشند. ابن عربی منظور از تعداد بالهای فرشتگان را میزان تأثیر در ملکوت آسمان وزمین میداند. برخی تعداد بالها را نشانه سرعت فرشتگان در انجام اوامر الهی میدانند و بعضی آن را نشان تفاوت مراتب فرشتگانیا تفاوت عوالم آنها.
احادیث 14معصومین دربارهفرشتگان:
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله:
فرشتگان از نورى آفریده شدند و جنّیاناز شراره اى از آتشى و آدم از همان چیزى كه [در قرآن ]برایتان وصف شده است.
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله:
خداوند فرشتگان را از نورى آفرید، و درمیان آنان فرشتگانى هستند كه از مگس كوچكترند.
امام على علیه السلام:
سپس، خداوند سبحان براى اسكان دادن درآسمان هاى خود و آباد ساختن آسمان بلند ملكوت خویش، مخلوقاتى بدیع، یعنى فرشتگانشرا بیافرید و به وسیله آنها شكاف هاى راه هاى گشاده آسمان ها را پر كرد و فاصلههاى میان فضاهاى آنها را با آنان بیاكَند.
امام صادق علیه السلام:
خداوند عزّ و جلّ، فرشتگان را از نورآفرید.
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله:
از چیزهایى كه خدا خلق كرده، چیزى فراوان تر از فرشتگان وجود ندارد.
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله ـ وقتى سوره هَلْ أتى···» را تا پایان آن قرائت كرد ـ فرمود: من چیزى را مى بینم كه شما نمى بینید و چیزى را مى شنوم كه شما نمى شنوید. آسمان [بر اثر سنگینى] به صدا درآمد و باید هم به صدا درآید. [زیرا] در آسمان جاى پایى نیست مگر اینكه فرشته اى پیشانى خود را نهاده، خداى را سجده كنان است..
امام على علیه السلام:
در طبقات آسمان ها جایى به اندازه تخته پوستى وجود ندارد، مگر اینكه بر آن فرشته اى سجده كنان است، یا [در خدمت ]كوشا و چالاك. بر اثر طاعت دراز مدّت ، علم و معرفت آنها نسبت به پروردگارشان افزون مى شود و عزّت و اقتدار پروردگارشان در دل هاى آنها پر شكوهتر مى گردد..
امام صادق علیه السلام:
سوگند به آنكه جانم در دست اوست، فرشتگان خدا در آسمان ها بیشتر از شمار خاك در زمین هستند و در آسمان هیچ جاى پایى نیست، مگر اینكه در آنجا فرشته اى مشغول تسبیح و تقدیس خداست، و در زمین هیچ درخت و كلوخى نیست مگر اینكه در آن فرشته اى است گماشته بر آن..
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله ـ در احتجاج با مشركان ـ فرمود:
فرشته را حواسّ شما در نمى یابد؛ زیرا آن از جنس این هواست كه دیده نمى شود. اگر [به فرض ]دیدگان شما چندان قوى و تیزبین شود كه فرشته را ببینید، خواهید گفت : این فرشته نیست بلكه بشر است..
امام على علیه السلام ـ در وصف فرشتگان ـ فرمود:
آنان داناترین آفریدگانت به تو هستند و ترسانترین آنها از تو و نزدیكترینشان به تو. در پشتها[ى نرینگان] نبوده و در زهدان ها جاى نداشته اند. از آبى پست آفریده نشده اند و حوادث روزگار آنها را پریشان نساخته است. آنان با همه مقام و منزلتى كه نزد تو دارند و با اینكه همه وجودشان عشق به توست و با وجود طاعت بسیارشان از تو و كمى غفلتشان از امر تو، اگر حقیقت و كنه آنچه را كه از تو بر آنان پوشیده است مشاهده كنند، بى گمان اعمال خود را كوچك خواهند شمرد.
افسردگی چیست انواع علایم و رفع ان
فرشتگان ,خدا ,آنان ,آسمان ,منبع ,ملائکه ,نیازمند منبع ,شده است ,از فرشتگان ,علیه السلام ,و آله ,علامه طباطبایی معتقد ,فرشتگان وهرچیزی درباره
درباره این سایت