بسمالله الرحمن الرحیم
السلامعلیك یاصاحب عج
یکشنبه5مردادساعت 23الی24
نتیجهگیری جامع جلسه چهارم گروه فاطمی نورالهدی درباره جن و هرچیزی درباره ان که به شرحذیل میباشد:
واژهجن:
به معنای پوشش و استتار است و برخی معتقدندمعنای اصلی پوشش و استتار در بیشتر مشتقات این ریشه وجود دارد مانند جَنین که دررحم مادر پنهان است. برخی واژۀ الجانّ» را که در قرآن به همراه انس به کار رفتهاست اسمِ جمعِ جنّ دانستهاند. ابن قُتیبه شیاطین را جنّیان سرکش و جانّ را جنّهایضعیف دانسته است معادل واژه جنّ در فارسی، پری و دیو است.
جنچیست:
بنابر متون دین اسلام، موجودی اسرارآمیز است کهمانند انسان دارای شعور، اختیار و تکلیف است. بنابر برخی آیات و روایات، جن، آفریدهشده از آتش و یا آمیختهای از آتش است. قرآن در ۲۲ آیه از جن یاد میکند و هفتاد و دومینسوره آن نیز جن نام دارد جن در عرف قرآن، موجودی است با شعور و اراده که به اقتضایطبیعتش از حواس بشر پوشیده است و در شرایط عادی، قابل درک حسی نیست. او مانندانسان، مکلف است و هدف از خلقت او، همانند انسان، عبادت و بندگی خدا است. او درآخرت برانگیخته میشود و میتواند مطیع یا عاصی، مؤمن یا مشرک و… باشد. بسیاری ازویژگیها و موضوعات مرتبط با جن از جمله بختک و همزاد، ساخته باورهای عامیانه وبدون دلیل است. برخی محققان، جنّ در اعتقادات ایرانی برگرفته از فرهنگ اسلامی وعربی دانستهاند و برخی دیگر احتمال میدهند باورهای خرافی مربوط به جنّ در میان ایرانیان،بازتاب موجوداتی در اعتقاد ایرانیانِ قبل از اسلام است که بعداً به جنّ تغییر نامدادهاند و با اعتقادات عربها درباره جنّ، که پس از اسلام به ایران وارد گردیده،آمیخته شدهاند. تازه مسلمانانی که میراثبَرِ انبوهیاز باورهای عمیق دربارۀ موجودات وهمی همچون غول بودند، با مواجهه با مفهوم جن درقرآن، خود برسازندۀ انبوهی باورها دربارۀ جن شدند.
جندر قران:
واژه جنّ ۲۲ بار در قرآن به کار رفته است؛ یک بار در سوره مدنی الرحمان و بقیه در سورههای مکی. واژه جانّ نیزپنج بار به کار رفته که چهار بار آن در سوره الرحمن است. واژه جِنّه» نیز ده باردر قرآن به کار رفته، که پنج بار آن قطعاً به معنای جنّ است. واژههای دیگری نیز مرتبط یا گاهیمرادف با واژه یا معنای جنّ است، مانند شیطان و شیاطین و ابلیس و عفریت . در قرآن سورهای نیز به نامسوره جن وجود دارد. این سوره هفتاد و دومین سوره قرآن است و موضوع اصلی آن، ایمانآوردن گروهی از جنّیان به اسلام است. بر اساس قرآن کریم، جنّ پیش از خلقت انسان واز نارالسَّموم» و مارِجٍ من نار» آفریده شده است. جنّیان، صالح و غیرصالحدارند و مانند آدمیان در روز قیامت از آنها بازخواست میشود. آنان جزای اعمالشان را به طور کامل درآخرت دریافت میکنندو بدکاران آنها به دوزخ خواهند رفت. بنا بر قرآن، برخی از کافران در دورهجاهلیت، جنّ را شریک خداوند قرار میدادند یا میپرستیدند. جنّیان در میان سپاه حضرت سلیمان(ع)حضور داشتندو برای او کارهای خارق العاده و پرمشقت انجام میدادند. در قرآن تصریح شده است که همه مخلوقات،از جمله جنّ، از علم غیب بیبهرهاند و در یک آیه نیز اختصاصاً به دور بودنجنّیان از علم غیب اشاره میکند. برخی از جنّیان به خبرهای غیبی و سخنانملائک گوش میدادند، اما پس از بعثت پیامبر اکرم(ص) آنان از گرفتن اخبار غیبی واستراق سمع منع شدند.
بنابر قرآن، برای جنّیان هم، مانندانسانها، پیامبرانی از سوی خدا فرستاده شده است. در آیات ۲۹ تا ۳۲ سوره احقاف و چند آیه اول سوره جنّاشاره شده است که گروهی از جنّیان نزد پیامبر اکرم(ص) رفتند و به آیات قرآن گوشدادند. به تصریح مفسران شأن نزول سوره جنّ همین ماجرا بوده است. بر طبق آیه ۳۶ سوره صافات، مشرکان درباره حضرتمحمد(ص) تعبیراتی مانند شاعر مجنون» (شاعری که از جنّیان الهام میگیرد) به کار میبردندو تأکید قرآن مبنی بر آنکه پیامبر(ص) مجنون» یا دارای جنّه» نیست[۲۹] گواه بر دیدگاه مردم عصر جاهلی دربارهجنّ است.
جن در روایات:
در منابع حدیثی، اشاراتِ گوناگونی بهجنّ شده که برخی از آنها توضیح و تفسیر دادههای قرآن، از جمله آفرینش جنّیان ازآتش و سراغ گرفتن آنها از اخبار غیبی، است. معرفی اقسام جنّ و گونهای به نامحِنّ، همنشینی قسمی از جنّیان با فرشتگان، تقدم آفرینش جنّ بر آدم، مبعوث شدن پیامبریبه نام یوسف بر جنّیان که او را به قتل رساندند، خوردنیها و آشامیدنیهای جنّیانو احکام آن، تناسل جنّیان و امکان وقوع تناسل بین آنها و آدمیان، و مطالبی از ایندست محتوای احادیث را تشکیل میدهد. درباره رؤیت جنّ نیز احادیثی وارد شده است. دربرخی از روایات آمده است که جن و شیطان هر دو در اصل وجود مشترک هستند، ولی شیطاننوعی از جن محسوب میشود که فقط کارهای شرّ از او صادر میشود، در حالی که جنهاهم خوب و بد و هم مسلمان و غیر مسلمان دارند. جنّها مانند انسانها تغذیه میکنند،میخوابند، توالد و تناسل دارند، و میمیرند. یکی از غذاهای آنها پس مانده غذایانسان است.
ارتباط شیطان و جن و ابلیس:
شیطان در معنای اصلی خود مفهوم وصفیدارد و به معنای شرور» است، در قرآن تصریح شده که گروهی از جنها و انسانها شیطان(=شرور) هستند. در بین شیاطین جن، فرد ممتازی وجود دارد که ابلیس نام دارد، او درشیطنت مقام عالی داشته و از بهشت رانده شده است. ابلیس اسم خاص بوده و یازده بار درقرآن تکرار شده است. واژه ابلیس مشتق از بلس»، به معنای متمرد، سرکش و رئیس شیطانهاست.در معانی الاخبار از امام رضا(ع) نقل شده که فرمود: شیطان از این جهت که از رحمتخدا بینصیب ماند، ابلیس نامیده شد چون این کلمه به معنای محروم و مأیوس از رحمتخداست. در قرآن، شیطان» گاهی در مورد خود ابلیس و گاهی با معنای عام خود در موردهر موجود شروری که شرارت در او ملکه راسخ» گردیده، به کار رفته است.
ابلیس، جن یا فرشته:
الف) تعداد کمی از مفسرین معتقدند ابلیساز ملائکه بوده است، زیرا استثنا در آیه فَسَجَدوا الّا ابلیسَ کان مِن الجِنّ»(کهف، ۵۰) استثنای متصل است؛ یعنی ابلیس ابتدا از ملائکهبوده و به علت عدم سجده، مرتکب گناه گشته و جنّ شده است. همچنین فعل کان» در آیهرا نیز به معنای صار» (= تبدیل شدن) گرفتهاند. ب) در مقابل، بسیاری از مفسرین بااستناد به آیات و روایات معتقدند ابلیس از ملائکه نبوده، بلکه از جن بوده است. دلیل این گروه. با توجه به قرینهموجود در این آیه، استثنا منقطع است و ابلیس نمیتواند از فرشتگان باشد و در آیهکان من الجن» (کهف،۵۰) هم تصریح شده که ابلیس، از جنّ بوده است. گروه اول بااستناد به اسجدوا لآدم» معتقدند اگر ابلیس از جنس ملائکه نبود مشمول امر الاهی نمیشدو به جهت خودداری از سجده کردن، متمرد و سرکش به شمار نمیرفت، اما در پاسخ میتوانگفت، ابلیس در این امر از باب غلبه داخل شده، زیرا با ملائکه همنشینی داشته است واین دلیل نمیشود که او از جنس ملائکه باشد. ابلیس دارایاولاد و ذریه است و فرشتگان دارای فرزند نیستند، و خداوند میفرماید: چرا او (ابلیس)و فرزندانش را که دشمنان شمایند، دوستان خود میگیرید. ابلیس از جنس آتش است درحالی که ملائکه از جنس نورند.. ملائکه از رسولانالاهی و معصوم هستند] ولی ابلیس گناه میکند.. برخی روایاتی برجنّ بودن ابلیس تصریح دارند، مانند سخن رسول خدا(ص) که به شمعون فرمود: تو دشمنانیاز جن و انسان داری که پیوسته تعقیبت میکنند و با تو پیکار مینمایند تا دینت رابربایند.، اما دشمنان از جن، پس ابلیس است و سپاهیانش. از امام صادق(ع) نیز روایتشده که فرمود: ملائکه میپنداشتند شیطان از آنهاست (در صورتی که از جن بود) ولی درعلم خدا از آنها نبود تا به سبب حمیت و تعصب، باطن خود را اظهار کرد و گفت: مرا ازآتش آفریدهای و انسان را از خاک خلق نمودهای.
خلقت جن:
برای آتشی که جنّ از آن آفریده شده، درسوره حجر(آیه ۲۷) صفت سَموم و در سوره رحمان (آیه ۱۵) صفت مارِج ذکر شده است. مفسران برایمارج تفسیرهای مختلفی ارائه کردهاند، مثلاً اختلاط و آمیزش شعلههای آتش که بهرنگهای گوناگون درمیآید، شعله خاص بدون دود و آتش مشتعل متحرک که دائم در جنبش است و جابه جا میشود محمود آلوسی نیز بر معنای اختلاط تأکید کرده ولیمنظور از مارِج را آتش آمیخته با هوا دانسته و نتیجه گرفته که جانّ» از ترکیب آتشو هوا که آن را مارج میخوانند، آفریده شده است و آدم از دو عنصر آب و خاک، که بهآن طین» میگویند. سَموم نیز باد بسیار داغی است که هم زبانه دارد، هم سوزندگی ووجه این نامگذاری این است که، به سبب ظرافت و لطافتش، در منفذهای زیرپوست (مسامّ)نفوذ میکند.
مادییا مجرد:
درباره مجرد یا جسمانی بودن جنّ، و بهطور کلی ماهیت جنّ، میان متکلمان و فیلسوفان اختلاف است: گروهی جنّ را جسم ندانستهو آن را موجودی مجرّد میدانند و مجرّد بودن آنها را مانع علم آنها به اخبار وقدرت آنها بر انجام دادن کارهای خارق العاده تلقی نمیکنند و گروهی دیگر جنّ راجسم میدانند، اما با هم اختلاف نظر دارند. عدهای از آنان، جنّ را جسم لطیف یاعِلوی و عدهای دیگر، آن را جسم کثیف یا سِفلی به شمار آوردهاند. از عبارات فیلسوفانو متکلمان برمیآید که گروه اول، میان جنّ و ملک و شیطان تفاوت جوهری قائل نیستندو هر سه را از حیث جوهر یکی میدانند؛ با این بیان که اگر پاک و نورانی و نیک خواهباشند، ملائکهاند و همانهایند که صالحان جنّ» نامیده میشوند و اگر ناپاک و تیرهو شرور باشند، شیاطیناند. ابن سینا در تعریف جنّ گفته که جنّ حیوانی ازجنس هوا، ناطق و دارای جرم شفاف است و به اشکال گوناگون در میآید. میردامادجنّیانرا موجوداتی مجرد، نه جسمانی دانسته، اما لاهیجی آنها را اجسامی لطیف و دارای حیاتعَرَضی، که قادرند به اشکال گوناگون درآیند، دانسته است. دَمیری جنّ را جسم هوایی، که عقل و فهم دارد وقادر است کارهای سخت انجام دهد، شناسانده است.
افسردگی چیست انواع علایم و رفع ان
جنّ ,ابلیس ,جن ,جنّیان ,سوره ,قرآن ,است و ,شده است ,در قرآن ,به کار ,و به
درباره این سایت